Dagens utflykt

Himlen var molnfri och det såg ut att bli fint väder så jag tog bussen till Storuman och dess marknad. En halvtimme senare hade jag gått förbi alla marknadsstånd. Jag satte mig då för att lyssna till musikuppträdande när en person kom fram och hejade på mig. Hon funderade om jag kände igen henne. Tyvärr gjorde jag inte det och jag skäms. Det var min f.d svägerska.Vi pratade en bra stund. Nu är jag lite ansiktsblind men ändå.

Så var det dags för varv två och tre. Sen en liten väntan på bussen hem.

Fundersam

Jag fick på min e-post ett inlägg från TV4. Det ljöd "ta med Ernst på resan".  Jo jag tackar - men tackar nej. Han håller väl på och renoverar nere på österlen om jag minns rätt om tidigare annonser i Tv tablån. Och jag har då inte planerat någon resa och gissar att byta golv i köket inte räknas som intressant renovering.

Fick sen ett SMS. "välkommen att checka in på TF133 från MMA. (Malmö)  Bokningsnummer och starttid för flyget. Jag lovar att tankarna stod stilla ett tag. Inte blev det bättre när sen ett taxibolag "Topcab" sms:ade att taxi nr 82 står och väntar vid ankomsten på Bromma.

Detta upprepades dagen efter, fast åt andra hållet.

En fröjd

Utbudet i TV är skralt så här dags på året. Gamla filmer som har gått i repris i åratal. Fast igår såg jag Morden i Midsomer, ett avsnitt som jag inte sett förrut. Det blev inga nya avsnitt i år läste jag.

Jag har kollat hur det gått med hjortronblommorna. Faktiskt har de knutit sig. Var rädd att blommorna inte skulle klara störtregnet som kom för ett tag sen.

Mysteriet är löst

Jag håller efter ogräset mellan stenplattorna på min uteplats. Där är jag en förlorare, för helt rent går det inte att få. Vid flera tillfällen har jag sett att det sprätts upp sand på sidorna vid några plattor och jag har funderat över om jag inte sett det när jag tagit bort ogräset och sopat rent.

Jag har sopat ned sanden i skarvarna mellan plattorna, och nu har jag sett att det är myror som använder skarven som färdväg och behöver ha det rent från sand.  Myrorna håller sig på ett litet ställe i utkanten av plattorna och inte till besvär eller obehag så jag låter det vara. Kan inte sabotera deras arbete nu när jag vet. Idoga arbetare är dem.

Bärkoll

Tittade efter hjortron på min promenad idag.Hjortronblommor i mängder så kanske att jag har chans på bär i år.

Fläckarna på mina byxor har inte gått bort helt. Vet inte vad jag ska göra men tänker att kan man gå ut i trasiga jeans så kanske det går an med lite mörkare fläckar. Nä så gott om byxor har jag inte så jag kan kasta.

Slutbakat?

Köpte jordgubbbar och tänkte äta tillsammans med en sockerkaka och grädde. Vispade ihop smeten och smälte smöret i formen i ugnen (sparar disk) för att blanda ner i smeten.  När jag sen skulle ta ut formen så tappade jag allt på golvet. Byxorna och skorna blev nersmetade. Golvet spisen bänken gick väl an men hur göra med byxorna och skorna.

Såpa. Verkar funka. Iallafall på byxorna. Får se hur det går med skorna när de torkar.

Men varför ids jag. Varför köpte jag inte lockvaran på affären. Fyra mazariner för 10 kr.

Nästan

Nu har mina blommor börjat slå ut. Ungefär en vecka senare än förra året.  Den här tiden ifjol såg jag att hjortronen hade knutit sig. Nu blev det inga bär för mig förra hösten men konstigt nog har jag överlevt den prövningen också. Även gamla bilder kan väl återanvändas.

Bortglömd

Min kära blogg blir bortglöd ibland. Kanske jag också. I vilket fall som helst så vid mitt senaste besök i Siksjönäs putsade jag av kaffekvarnen. Jag minns  när jag var liten och mamma malde kaffebönor i kvarnen för att koka kaffe. Bönorna köptes i Mo i Rana . Fanns ej i affärerna i Tärna eller Hemavan.  Det var många matvaror som köptes i Norge.  Pappa brukade gå ner till hamnen och köpa räkor direkt från fiskebåtarna när de kom in. Det blev slut med det för handlarna på Mo tyckte inte om konkurrensen.  Tänk om man fick tillbaka bara en enda dag från förr.